Om varför du ska dela med dig

 

En eka mitt ute på Atlanten. Höga vågor som slår över relingen. Det är kallt och ensamt. I den ekan sitter du. Så kan det kännas på internet ibland.

Du är säkert på internet dagligen, men vad gör du där? För det din karriär framåt?

Sveriges designer fortsätter utveckla sina medlemmars säljkompetens i samarbete med Transit Kulturinkubator och Konstfack Alumni. Johan Ronnestam var inbjuden till Transits lokaler vid Konstfack den 26:e oktober för att prata om närvaro på internet. Efter att ha marknadsfört kunder som Nike Europe, Toyota och IKEA i bagaget väger hans ord tungt.

Efter en timme sitter hela församlingen tysta. Det är ganska enkelt, säger Johan Ronnestam. Låt oss börja med att slå fast att om du ska finnas på nätet ska du ha en strategi för din närvaro där. 

På nätet heter valutan trafik. Mycket trafik innebär att det blir lättare att hitta dig. Ju fler som hittar dig, desto större chans att du kommer i kontakt med någon som är villig att göra affärer med dig. Svårare är det inte...

Som designer är du förmodligen van vid att låsa in dina ritningar när du går hem på kvällen. Men om du ska exponera dig för möjligheten att sälja via nätet kan det vara klokt att dela med sig. Johan Ronnestam nämnde möjligheten att lägga upp en design under så kallad Creative Commons-licens. Vem som helst får då använda din design mot att du blir omnämd. Varför dela med dig av sådant som du tar betalt för i vanliga fall? Jo, du bidrar med relevant innehåll, vilket ökar trafiken. Och trafik är hårdvara på internet, för du exponerar dig för fler som kan köpa dina tjänster.  

Det finns många knep för att öka trafiken. Trenderna på nätet handlar om att delta i konversationen, länka till varandra och mobila lösningar. Oavsett om du väljer att skriva en blogg, twittrar eller relaterar till via Facebook kan du locka trafik genom att dela med dig och bidra med relevant innehåll.